Arkiv for februar, 2014

Mentaltræning: Sådan gør du, når du rammer muren

Skrevet d. 5. februar, 2014 af Alex Jensen Ingen Kommentarer

Ole Bach Andersen er frustreret. Han er nået til et punkt i sin træning, hvor han har svært ved at presse sig selv, hvor motivationen slår sprækker, og hvor han giver op, når belastningen på spinningcyklen bliver for hård. Derfor har han opsøgt sin personlige træner Alex Jensen, som giver konkret råd til (se dem længere nede på siden), hvordan Ole Bach Andersen og andre overvinder den mentale modstand.

Den 49-årige østjyde har sat sig et ambitiøst mål. Han er blevet optaget på Team Rynkeby Østjylland og skal til juli cykle 1200 km til Paris på en uge. For at nå det mål har han været nødt til at smide over 20 kilo, og i de sidste tre måneder har han været igennem et tætpakket træningsprogram, som bl.a. består af spinning og styrketræning tre gange om ugen.

Se også: Fra fed til bare overvægtig

Indtil nu har Ole Bach Andersen fulgt programmet og levet op til sin målsætning, men psyken begynder at drille.

– Jeg har ingen problemer med at komme af sted til træning. Der er et fantastisk sammenhold i gruppen, og vi har det enormt sjovt. Men jeg har ondt af mig selv, når jeg træner. Hvis vi skal spinne stående med max belastning i 30 sekunder, giver jeg op efter 20 sekunder, og når jeg skal lave 150 squats, stopper jeg efter 100. Jeg giver simpelthen for hurtigt op, og det irriterer mig, fortæller Ole Bach Andersen.

Ole Bach Andersen er til daglig direktør i Newsperience, som rådgiver virksomheder i brug af sociale medier, og han har tidligere sat sig store sportslige mål – bl.a. om at gennemføre et marathon – men han har ikke tidligere gået så grundigt til værks, at kosten også er blevet omlagt. Og nu overvejer Ole Bach Andersen, om han stiller for store krav til sig selv.

Se også: Sådan holder du dit vægttab

– Jeg er blevet i tvivl, om jeg presser mig selv for meget. Jeg har været igennem en fuldkommen livsstilsændring, og jeg føler, at jeg er gået lidt i stå. Jeg har brug for at få et godt råd om, hvordan jeg kommer videre. Jeg vile gerne kunne presse mig selv det sidste stykke, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre, siger Ole Bach Andersen.

Da Ole Bach Andersen blev optaget på Team Rynkeby Østjylland, opsøgte han Alex Jensen, som er kostvejleder, coach og personlig træner. Alex Jensen er tilknyttet cykelholdet og hjælper flere af de deltagere, som ikke bare skal i god fysisk form men også smide de overflødige kilo.

Ifølge Alex Jensen skal man ikke underkende betydningen af også at arbejde med sin psyke, når man sætter sig et fysisk mål, og når kalenderen siger februar, er de fleste danskere efterhånden helt flade for strøm.

Se også: Sådan styrker du mave- og rygmuskler

– Her sidst på sæsonen er der som regel en meget enkel og naturlig forklaring på, at vi møder muren. Vi er ved at gå helt døde i træningslokalet og trænger i den grad til lys og luft, og der skal en hel del viljestyrke til at komme igennem den sidste lange vintermåned, siger Alex Jensen, som har fire gode råd til at få gejsten igen.

1. Motivation

– Når motivationen begynder at dale, er det vigtigt, at man holder fokus. Hvorfor vil man gerne tabe sig? Hvorfor vil man gerne i form, og hvor vigtigt er det at nå sit mål? I Oles tilfælde er målet at kunne cykle 1200 km på en uge uden at få skader. Det er hans motivation, og det skal han have i baghovedet, når han skal tage de sidste 20 sekunder på spinningcyklen. Det er meget vigtigt, at man har helt styr på sin motivation, siger Alex Jensen.

2. Forstå din krop

– Når vi presser vores krop udover komfortzonen, protesterer den. Det er ikke særlig sjovt, og det gør oven i købet ondt. Men det er den eneste måde, man kan flytte sine fysiske grænser på, og det betyder, at næste gang man udfører øvelsen eller presser sig selv på spinngcyklen, vil det ikke være nær så slemt, fordi man allerede har flyttet sin komfortzone en lille smule, siger Alex Jensen.

3. Beløn dig selv

– Man skal fejre sine delmål! Man skal huske at rose sig selv, og man må gerne give sig selv gaver, når man har opnået et af sine mål – både de små og de store. Alt for mange glemmer at fejre deres delmål, men man bliver meget mere motiveret, når man får ros – uanset om det består af et par nye sko eller bare et skulderklap, siger Alex Jensen.

4. Gør noget andet

– Hvis motivationen for at træne er, at man skal tabe sig, kan man som afveksling gøre noget andet, end man er vant til. Man må gerne springe spinningtimen over, hvis man hellere vil lunte en tur eller ud på sin mountainbike. Det kan være meget effektivt for humøret at variere sin træning, siger Alex Jensen.

Se også: Sådan får du faste balder

Den første marts starter Team Rynkebys udendørstræning, og holdet skal hver uge cykle mindst to gange halvtreds kilometer. Ekstra Bladet følger med, når Ole Bach Andersen hopper på den gule racercykel, og i løbet af de næste uger holder vi øje med, hvordan det går med østjydens motivation.

Artiklen er at finde her: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article2210895.ece?post_id=626165855_10152233247865856#_=_